A comunica, a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce cunoşti, te miră sau te frământă, este calea cea mai simplă de a evolua. Te aștept.
RCA încotro? cresc primele de asigurare?
Data: 3.12.2015

Pentru că ne aflăm de puține zile în luna cea mai agitată din an pentru asigurători, aceea în care marii transportatori organizează licitațiile pentru parcurile proprii, evident că și presa a reacționat la știrea că RCA-ul, polița pe care orice deținător de autoturism din România este obligat prin lege să o încheie, ar putea crește semnificativ. Și se vorbește de o creștere de 300%, de o primă de asigurare de 1.000 euro pentru un autoturism Dacia Logan, justificate de asigurători prin aceea că de la 1 ianuarie 2016, toate companiile de asigurări trebuie să îndeplinească cerințele de solvabilitate prin ceea ce se numește alinierea la Solvency II.

Să privim totuși mai în amănunt aceste știri care preiau parțial nemulțumirea transportatorilor. ”Scenariu de coșmar! sau ”Bombă pentru șoferi” sunt titlurile din presă care vorbesc despre anunțul asigurătorilor de a majora primele de asigurare pe segmentul RCA tocmai pentru a regla balanța. Oricine din domeniu știe, iar exemplul Astra Asigurări îl poate demonstra, că o politică de dumping pe RCA poate duce o companie de asigurări, din cauza daunalității, în pragul colapsului. Oricine a avut tangență cu domeniul asigurărilor în ultimii ani știe că la licitațiile pentru parcurile transportatorilor se venea cu prețuri mici și foarte mici, în condițiile în care daunele produse de transportatori sunt cu mult mai mari decât cele din zona de retail. Iar în plus, este important să amintim, daunele morale au crescut foarte mult în ultimii ani.

Și dacă anul trecut ASF a impus asigurătorilor aceleași prețuri indiferent de canalul de distribuție al polițelor RCA, lucru de altfel lăudabil, interzicând sistemul de bonusare și reduceri proprii (sunt totuși doar 75% dintre autoturismele înmatriculate în România care au polițe valabile) se pare că acum, ca în precedentul cu RCA-urile pentru tinerii sub 30 de ani, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, solicită intervenția guvernului în ceea ce este o activitate comercială de fapt. De aici și știrile care vorbesc despre majorările polițelor RCA, fără însă a prelua în integralitate textul: este vorba despre nemulțumirea transportatorilor privind tarifele practicate de asigurători, o nemulțumire amplificată și de faptul că ei se raportează la anul 2013, an în care norma RCA prin care se interziceau reducerile de primă pe anume canale de distribuție, nu exista.

Desigur că polițele RCA cresc, este normal și firesc, doar că ritmul este unul mai mic decât 300-400% cum vehiculează presa. Economic vorbind, este o cerință a pieței de mulți ani încoace. Se tot amintește de dauna medie RCA și de faptul că prima medie este mult mai mică decât ar fi necesar, fapt ce nu respectă principiul de bază al asigurărilor, acela de a contribui fiecare pe măsura riscului fiecăruia. Se vorbește din nou de eșuatul proiect prin care asigurarea RCA să-l acopere pe asigurat și nu pe păgubit, în speranța că regula prețului cel mai mic pe care se bazează decizia de cumpărare va fi înlocuită de responsabilizare. Se vorbește chiar de aplicarea schemei de bonus malus pe serie de șasiu simultan cu CNP-ul sau CUI-ul proprietarului. Se vorbește însă prea puțin despre faptul că,  mult amânatul faliment al Astra Asigurări (instanța s-a pronunțat abia astăzi deși ASF-ul a decis falimentul în 28 august), este unul dintre motivele pentru care asigurătorii majorează primele la RCA.

Majorarea prețului RCA în trepte nu este de ieri sau de mâine, în condițiile în care cererea de asigurări pe piața românească este una mică spre foarte mică, se poate lesne vedea că o poliță cu începerea valabilității în ianuarie poate fi mai mică decât una care intră în valabilitate în iunie. Ori, se mai poate observa și faptul că reducerea practicată pentru pensionari a fost și ea diminuată sau chiar eliminată de unii asigurători. În fapt, pe segmentul de retail, majorarea este de 15%, așa cum au anunțat asigurătorii, problema rămâne la transportatorii pe care tot piața i-a învățat cu reduceri consistente în anii anteriori. Totodată mai trebuie amintit faptul că Euroins și Carpatica, alți mari vânzători de RCA ai pieței care dețin împreună 60% din segmentul RCA, aflate sub supraveghere ASF, au procedat deja la majorarea tarifară impusă în principal de indicatorii de solvabilitate. De altfel Euroins a prezentat deja ASF un plan de redresare financiară care include majorare de capital, iar Carpatica are ca termen data de 15 decembrie pentru a prezenta un potențial investitor.

Revenind la știrile din piață să concluzionăm totuși că da, este perfect adevărat că primele de asigurare la polițele RCA se majorează și în anul care vine, dar marii afectați de noile reglementări rămân transportatorii. Pentru majoritatea asiguraților RCA creșterea este una de 15- 20% și chiar și aceasta în tranșe, mai concret, pentru o poliță RCA cu valabilitate de 6 luni care anterior costa 200 de lei, majorarea ar fi undeva la 30 de lei, departe de titlurile care circulă prin presă acum.

Update: ASF a decis eliminarea plafonării la 10% a reducerilor comerciale ce pot fi acordate de asigurători pentru polițele RCA, așa cum era prevăzut în Norma 23 / 2014.