A comunica, a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce cunoşti, te miră sau te frământă, este calea cea mai simplă de a evolua. Te aștept.
O nouă lege RCA?
Data: 7.04.2016

Încă din luna decembrie a anului trecut, de când transportatorii s-au arătat revoltați de tarifele RCA, întreaga lume angrenată în industria asigurărilor a privit spre ASF. Zvonuri că tarifele vor fi redimensionate, discuții privind acoperirea, prin polița RCA, a prejudiciilor suferite de către asigurat (fapt ce contravine de fapt izvorului juridic al răspunderii civile) și știri apărute în toată această perioadă au arătat cât se poate de limpede că acest segment de asigurări, care are în continuare cea mai mare pondere în piață, trebuie regândit pe principiul profitabilității. Altfel, exemplul anului trecut, numit falimentul Astra Asigurări, dar și procedura de rezoluție aplicată la începutul acestui an altei societăți de asigurare cu capital românesc, Carpatica Asigurări ce mai caută încă soluții pentru ieșirea din criză (omul de afaceri Ilie Carabulea a primit la începutul lunii aprilie o condamnare de șase ani și șase luni cu executare în dosarul în care mai sunt implicate și alte nume- sentința nefiind încă definitivă) sunt semne în plus că este nevoie de o schimbare în ceea ce privește asigurarea de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule, RCA.

Și iată că marți, potrivit anunțului ASF, a apărut știrea că proiectul noii legi RCA a fost înaintat Senatului României, Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital, cu modificări importante în ceea ce privesc perioadele de asigurare, posibilitatea de plată a primei de asigurare dar și limitări privind despăgubirile acordate pentru vătămările corporale.

Mai concret, în expunerea de motive a acestui proiect de lege se arată clar faptul că, mult reclamata de către asigurători, a creșterii explozive a valorii și numărului daunelor despăgubite pe segmentul vătămărilor corporale și daunelor morale a fost posibilă mai cu seamă datorită inexistenței unui cadru normativ din care să rezulte modul și criteriie de evaluare în cuantificarea daunelor morale, fapt ce a condus la discriminări în acordarea despăgubirilor primite de victimele accidentelor auto. Dacă în anul 2008 totalul despăgubirilor plătite de asigurători pentru daune morale și vătămări corporale era de 41 milioane, în 2013 sărise la 350 de milioane, iar în anul 2014 atinsese cifra de 470 de milioane, pentru ca anul trecut să se înregistreze o ușoară scădere, la 438 milioane de lei. Aceasta în condițiile în care, potrivit analizei UNSAR efectuată la nivel european, cele mai mari desbăgubiri raportate la PIB/ cap de locuitor și câștigul mediu lunar, cele mai mari daune SVP (vătămări grave- stare vegetativă persistentă) au fost de 500.000 euro în Germania, 412.000 euro în Marea Britanie, 300.000 euro în Austria și 90.000 euro în Slovacia (unde limita maximă pe care o pot acorda instanțele este de 135.000 euro). Reamintim că în cazul accidentului autocarului românesc din Muntenegru din iunie 2013, Omniasig a plătit peste 4,5 milioane de euro, aproape de maximul cât este în polița RCA. Noul proiect de lege RCA introduce așadar punctul traumatic ca bază de calcul a despăgubirilor, un punct traumatic având valoarea egală cu dublul salariului minim brut pe țară la 1 mai 2016, repsectiv 2500 lei. Pentru situațiile grave de SVP, maximum de puncte care se vor putea acorda va fi de 200, reprezentând suma de 500.000 lei, puțin peste 100.00 de euro, aceasta în condițiile în care s-au obținut în instanțe și sume de 1 milion de euro până acum. Totodată, potrivit aceleiași legi, BAAR ar putea prelua funcțiile Fondului de Protecție al Victimelor Străzii, odată ce legea va intra în aplicare.

Un alt element de noutate îl constituie valabilitatea poliței RCA. Dacă în prezent pot fi emise polițe RCA cu valabilitate de 6 sau 12 luni, potrivit noului proiect de lege ”Contractul RCA se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului.” cu excepțiile privind autovehiculele înmatriculate în state membre, cele destinate exporturilor sau cele care se autorizează provizoriu pentru circulație, la care se aplică prevederile existente deja. De asemenea, plata primei de asigurare se va putea face integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat și asigurătorul RCA, iar contractul de asigurare RCA va putea fi suspendat la cererea asiguratului, pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale ori pe perioada imobilizării tehnice a vehiculului. În situația producerii riscului pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul rămâne obligat la plata despăgubirilor, cu drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului.

De asemenea se introduce dreptul de răscumpărare a unei părți din prejudiciu de către asigurat, dar și posibilitatea compensării directe, potrivit clauzelor contractuale atașate poliței RCA. Compensarea directă va fi posibilă numai dacă accidentele se produc pe teritoriul României, dacă vecihulele implicate în accident sunt înmatriculate în România, daunele survenite aparțin exclusiv vehiculelor (fără vătămări corporale) iar ambele vehicule implicate în accident au la data producerii evenimentului asigurare RCA valabilă.

Ce se va întâmpla dacă legea va fi aprobată? Mai mult ca sigur că va urma o reorientare a pieței în funcție de clauzele suplimentare oferite contractului RCA de către asigurători, o creștere tarifară pentru asigurările încheiate pe perioade mai scurte ori în rate și, poate, o mai mare conștientizare a cumpărătorilor de RCA, una la care trebuie să contribuie consistent toți cei implicați în procesul de distribuție de asigurări.