A comunica, a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce cunoşti, te miră sau te frământă, este calea cea mai simplă de a evolua. Te aștept.
Din nou despre Astra Asigurări
Data: 28.08.2015

Așa cum știm deja, pe data de 26 august a.c. industria de asigurări românească a fost martorul unei premiere: ASF, la conferința de presă organizată, a anunțat ceea ce aproape toată lumea știa, mai puțin cei 1,8 milioane de clienți, retragerea autorizației Astra Asigurări și deschiderea procedurii de faliment, la capătul a optsprezece luni de administrare specială care, privind indicatorii financiari de care am amintit în articolul precedent, a fost departe de a salva ceva. O mireasă bătrână despre care se vorbea că ar fi curtată de 30 de tineri, dintre care cinci eligibili, care și eu s-au răzgândit și ei.

Să ne uităm puțin, mai pe îndelete la aceștia: la 31 martie 2014, la o lună de când KPMG a preluat misiunea de administrare specială, Astra Asigurări avea un indice de solvabilitate negativ de 779 milioane de lei, pe 26 august acest indice urcase la 871 milioane. Totodată, deficitul de capital din 31 martie 2014 era de peste 900 milioane de lei, iar la momentul anunțării începerii procedurii de faliment se apropia de un miliard. Și atunci este firesc să ne întrebăm: dacă au fost luate măsuri de majorare de capital în acest interval, coroborate cu atragerea de investitori strategici, cum este posibil ca indicatorii să arate mai rău decât atunci când compania a fost pusă sub administrare specială? Și de ce a durat atât de mult să ajungem aici? De ce au fost nevoie de 18 luni în care Astra Asigurări a continuat să vândă polițe RCA, când toată lumea din piață știe că atragerea de RCA aduce o creștere a numărului de daune, în mod inevitabil. De altfel surorile Astra Asigurări, pe palierul prețurilor mici, Carpatica și Euroins sunt și ele sub ochiul ASF cu deficite de capital de 410 și respectiv 553 milioane de lei, prima dintre ele trecând printr-o majorare de capital de 2,5 milioane și fiind obligată să găsească un investitor până la data de 15 decembrie.

De asemenea, așa cum spuneam la început, anunțul din 26 august era unul previzibil în condițiile în care fuseseră numiri recente la conducerea FGA, iar legea Fondului de Garantare al Asiguraților, cu acel plafon de 100.000 euro a fost și ea promulgată luna trecută. Și aici sunt câteva aspecte cel puțin interesante: mai întâi faptul că limitele de despăgubire pe polițele RCA, așa cum au fost stabilite de ASF prin Norma 23/2014, art.24, sunt de 5.000.000 euro pentru vătămări corporale și deces și respectiv 1.000.000 euro pentru pagubele materiale, ori condiționarea -fie și prin lege- a plafonului despăgubirilor se lovește tocmai de o normă dată de autoritatea care supraveghează piața asigurărilor. De reținut și faptul că asociată poliței RCA este Cartea Verde care se supune reglementărilor BAAR și aici va fi de-a dreptul interesant de văzut cum va plăti FGA daunele pe Carte Verde fără a depăși plafonul legal și fără a intra în conflict cu autoritățile externe, pentru că orice refuz de plată din partea FGA ne va scoate urgent din convenția Carte Verde. Rămânând la legea privind Fondul de Garantare al Asiguraților (care a trecut extrem de rapid prin toate etapele, numai patru luni în condițiile în care alte legi așteaptă cu anii) ne întrebăm, firesc, cum se va proceda în cazul CNADR care, se anunțase prin primăvară, are de recuperat de la Astra Asigurări 20 de milioane de lei pe seama unei polițe de asigurare emisă în favoarea Romstrade, intrată în insolvență. Și cum vor fi protejate service-urile care au de recuperat și ele sume importante de la aceeași mireasă rămasă astăzi nemăritată.

Cine are de câștigat? Cine are de pierdut? Efectul va fi- după toate estimările- o reașezare tarifară a polițelor RCA. Mulți dintre jucătorii din piață au anunțat deseori că primele de asigurare sunt mult mai mici decât daunele plătite pe acest segment, însă atunci când -în iarnă mai exact- s-a procedat la majorarea tarifară pe segmentul tinerilor (pe criterii despre care am vorbit în martie) au existat o serie de presiuni, inclusiv la nivelul premierului, iar prețurile au fost diminuate. În continuare ne luptăm cu o daună medie extrem de ridicată pe RCA și în vreme ce Astra Asigurări se pregătește să moară, celelalte două surori vitrege, Carpatica și Euroins fac exact aceeași greșeală: continuă să vândă RCA la orice preț, lucru care pe termen lung le va agrava situația și mai mult.

Evident, multă lume se întreabă ce facem cu polițele RCA emise de Astra Asigurări și care sunt perfect valabile până la data expirării. Poți acuza un om că a profitat de prețul cel mai mic existent pe piață la momentul respectiv? Apetența pentru asigurări a românilor este și așa scăzută, iar întreaga piață se confruntă deseori cu negativismul oamenilor. Am citit prin presă știrea potrivit căreia aceasta poate fi denunțată, fie direct la Astra Asigurări, fie la FGA, după cele 30 de zile de la pronunțarea instanței. Prin normă știm, orice poliță RCA emisă nu poate fi modificată și/sau reziliată decât cu excepțiile referitoare la înmatriculare sau transfer de proprietate. Dilema privind denunțarea poliței RCA a mai fost ridicată la momentul la care comerțul electronic și emiterea de RCA se întâlneau pentru prima dată. Se vorbea atunci despre aplicabilitatea prevederilor legislative ale comerțului electronic și în cazul asigurărilor (și posibilitatea denunțării poliței în termen de 14 zile), dar faptic acest lucru nu era posibil. Rămâne așadar de văzut dacă și în ce condiții denunțarea va fi posibilă.

Pentru asigurații care dețin polițe la Astra Asigurări recomandăm următoarele contacte:

Fondul de Garantare a Asiguraților vă stă la dispoziție la următoarele numere de telefon: 021.211.60.37, 021.211.60.73, sau la adresa de e-mail: office@asf-fga.ro

ASF vă stă la dispoziție la numărul gratuit de telefon TELVERDE 0800 825 627, office@asfromania.ro , sau pe pagina de Facebook a Autorității de Supraveghere Financiară.