A comunica, a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce cunoşti, te miră sau te frământă, este calea cea mai simplă de a evolua. Te aștept.
Astra Asigurări. Ce facem cu daunele?
Data: 8.09.2015

La două săptămâni după anunțul ASF privind retragerea autorizației Astra Asigurări și intrarea în faliment a companiei, piața este în continuare plină de știri care mai de care mai contradictorii. Se vorbește despre cei o mie patru sute de salariați Astra, rămași acum fără loc de muncă, despre existența a doar trei milioane de lei în conturi (după 18 luni de administrare specială, timp în care se mai vorbise de majorări de capital) pe fondul creșterii datoriilor cu aproximativ 40%. Se vorbește despre existența a 840.000 de polițe RCA în piață, polițe perfect valabile de altfel, pentru care se pot solicita despăgubiri, cel puțin până la data ieșirii acestora din valabilitate.

Managementul defectuos, raportări distorsionate ale indicatorilor financiari și de prudențialitate, utilizarea activelor companiei în cu totul alte interese, acestea ar fi motivele pentru care Astra a ajuns la fundul sacului cum s-ar spune. Cui servesc însă toate aceste explicații? Cum vor fi trași la răspundere managerii care au adus compania de la 200 de milioane în conturi în anul 2011 la cele trei despre care aminteam și ce vină au cei 1,8 milioane de clienți care au avut încredere în Astra ori păgubiții acestora?

Se vorbește foarte mult acum despre responsabilizarea achiziționării de RCA și despre proiectul apărut cu ceva vreme în urmă, acela prin care polița să despăgubească pe deținătorul acesteia. Un proiect considerat acum bun de multă lume (este drept că ar schimba mult din decizia de cumpărare) dar care ar fi condus la ceea ce piața asigurărilor cere de multă vreme: corelarea mai bună a primei medii pe RCA cu dauna medie sau mai pe românește creșterea primei plătite. Să reamintim că potrivit raportărilor ASF dauna medie pe RCA pe anul trecut a fost de 6.859 lei (date din raportul la 9 luni de fapt) în creștere cu 53% față de anul 2009, în condițiile în care prima medie anualizată este undeva la 90 de euro, adică până în 400 de lei. Ba mai mult, tendința generală a costului poliței RCA, plin aplicarea de bonus-malus este aceea de scădere atunci când asiguratul are un istoric rutier bun (doar 7 din 100 de asigurați produc o daună și dacă vi se pare puțin în Ungaria procentul este de 3%). Și totuși suntem lideri în Europa la rata combinată a daunei pe RCA, peste 130%. Ca să ne facem o idee, rata combinată este de 88% în Italia și 74,7% în Croația. Iar ca să concluzionăm ar trebui să ne întrebăm dacă în  politica de preț RCA sunt luate în seamă toate informațiile. Dacă vă vine să negați, aș reaminti ceea ce s-a întâmplat la începutul anului, atunci când, după calcule justificate, costul polițelor RCA pentru tineri a fost majorat: asigurătorii au dat înapoi după ce însuși primul ministru a invitat la o reanalizare a acestuia.

Se vorbește totodată că până la falimentul efectiv, păgubiții se pot adresa Astra pentru dosarele de daună, dar conturile companiei sunt goale, iar service-urile au anunțat deja că refuză să repare mașini ce au fost avariate de clienți Astra. În situația în care păgubitul deține și o poliță casco se poate considera fericit pentru că ar putea apela la aceasta urmând ca asigurătorul să facă regres pe polița RCA. Atenție însă dacă polița casco acoperă regresul RCA! Și este foarte posibil să vedem modificări în produsele celorlalți asigurători pe această speță. (Clauza regres RCA există în produsele casco de la Omniasig de exemplu). Se vorbește iarăși despre suportarea costurilor reparațiilor de către păgubit și recuperarea acestora de la FGA după depunerea cererii tip, numai că FGA va proceda la despăgubiri efective numai după e instanța se va pronunța asupra falimentului Astra Asigurări. În plus, cine- deși nevinovat- este dispus să blocheze resurse?

În ceea ce privește asigurările RCA existente pe piață trebuie să recunoaștem că este cel puțin ciudat ca, deși aflată sub administrare specială, Astra a reușit totuși să aibă cele mai mici prețuri pe piață pentru 840.000 de clienți. Dacă păstrăm procentul de 7% despre care vorbem, aceasta înseamnă că aproape 60.000 de oameni se vor trezi în următoarea perioadă păgubiți și poate chiar refuzați de service-uri. Sunt de vină cei care au achiziționat polițele RCA ? Câtă vreme încă funcționează politica prețului cel mai mic în piață, eu aș spune că administratorul Astra și chiar ASF ar fi trebuit să aibă o politică mai restrictivă pe acest segment de asigurări, în fapt chiar atragerea mare de RCA a condus la dezastrul de dinaintea falimentului.

În ceea ce privește asigurările obligatorii de locuințe lucrurile sunt ceva mai simple întrucât în cazul producerii unui risc asigurat cel care despăgubește este de fapt PAID, indiferent prin ce canal (asigurător autorizat) a fost emisă polița. Dar mai puțin simplu este în situația polițelor de asigurare achitate integral: acestea pot fi denunțate dar termenul de recuperare a primelor achitate este, cel puțin în momentul de față, la fel de incert ca în cazul daunelor.

ASF și FGA au pus la dispoziția clienților Astra Asigurări un ghid al consumatorilor dar și o cerere tip pentru deschiderea dosarelor de daună. Totodată există și un telefon, o adresă de email și chiar pagină de Facebook: TELVERDE 0800 825 627, email: office@asfromania.ro si pe pagina Facebook a Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Ba mai mult, succesiunea etapelor de parcurs o puteți găsi în grafic_astra.