A comunica, a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce cunoşti, te miră sau te frământă, este calea cea mai simplă de a evolua. Te aștept.
Anul 2016 în asigurări
Data: 30.12.2016

Înainte să facem tradiționalele urări de An Nou, înainte de a ne gândi la noi proiecte pentru anul ce vine, cred că o retrospectivă a ceea ce s-a întâmplat în anul pe care tocmai îl încheiem ar fi cel puțin interesantă.

Anul 2016 a adus printre altele noi falimente în piața asigurărilor, astfel că, pe lângă dispariția Forte Asigurări și LIG Insurance, companii mai puțin cunoscute, am asistat la dispariția de pe piață a unui alt mare vânzător de RCA, Carpatica Asigurări, în ciuda faptului că încă de la începutul anului, ASF solicitase măsuri de redresare și fusese numit Fondul de Garantare drept administrator temporar. Existaseră desigur și zvonuri despre un investitor strategic și multe asigurări privind soarta acestei a doua companii românești care din luna iulie a intrat în istorie. De cealaltă parte, celelalte două companii atent supravegheate, Euroins ci City Insurance au avut o soartă mai bună, cel puțin până astăzi. Bulgarii de la Euroins au reușit, în ciuda faptului că sunt în continuare axați pe RCA, să facă majorările de capital necesare, iar City Insurance încheie anul 2016 cu o amendă ca urmare a controlului inopinat efectuat de ASF. Reamintim că în luna aprilie Autoritatea de Supraveghere Financiară ceruse celor de la City Insurance un plan de redresare financiară și fusese interzisă subscrierea de noi contracte pe clasa 15- asigurările de garanții. Pe lângă amenda de 30.000 lei  a companieiși 10.000 lei pentru directorul acesteia, ASF a solicitat de asemenea

 –  Revizuirea procedurilor/metodologiilor interne privind instrumentarea dosarelor de daune RCA;
 –  Revizuirea raportului privind autoevaluarea riscurilor și solvabilității pentru perioada 2015 – 2017;
 – Transmiterea unui plan de acțiune, cu termene și responsabili, de reducere a numărului de petiții aferente dosarelor RCA și de remediere a aspectelor sesizate în legătura cu gestionarea acestora.
Tot în anul 2016 s-a discutat în jurul proiectului unei noi legi RCA, pe fondul creșterii tarifului mai ales pe segmentul transportatorilor. Și dacă se vorbea despre limitarea despăgubirilor pe secțiunea vătămărilor corporale (și introducerea puncutlui traumatic) ori introducerea șoferului pe polița de asigurare, fie că vorbim de autovehicule înmatriculate pe persoane fizice, fie că este vorba de cele aparținând persoanelor juridice, iată că toamna, odată cu revolta transportatorilor, s-a reușit mai întâi plafonarea prețului RCA pentru o perioadă de 6 luni, introducerea posibilității suspendării contractului RCA, compensarea directă (deși la bune luni de la implementare încă se mai așteaptă normele efective) și posibilitatea răscumpărării daunei cu efect în păstrarea bonusului din poliță.
Finalul de an aduce totodată modificări în forma contractului RCA și eliminarea vignetei, introducerea șoferului în poliță (la acest moment rubrica fiind opțională la unii asigurători și limitativă ca număr la alții) dar mai ales aduce schimbări în schema de bonusare: din 23 decembrie există doar 8 clase de bonus și 8 clase de malus (anterior numărul claselor de bonus era de 14), cu precizarea că bonusul se aplică pentru o perioadă anuală, față de prevederile anterioare, când acesta se calcula bianual. În acest context, dat fiind faptul că toți asigurătorii din piață practică tariful maximal, la care unica reducere acordată este cea de bonus, am asistat la o creștere de preț pe segmentul pensionarilor ori al persoanelor care locuiesc în mediul rural.  Totodată reducerea maximă acordată pentru o poliță RCA cu bonus poate ajunge la 32% față de 50% cât era anterior. De asemenea, pentru contractele de asigurare RCA încheiate în rate, este bine de știut că acestea constituie titluri executorii pentru ratele scadente și neachitate, motiv pentru care nu mai este necesară acționarea în justiție. Limitele despăgubirilor pentru anul 2017, potrivit aceleiași norme intrată în vigoare în 23 decembrie au crescut la 1.220.000 euro pentru pagubele materiale și 6.070.000 euro pentru vătămările corporale.
Tot din sfera evenimentelui din anul 2016, mai putem vorbi despre schimbarea liderului pieței la 9 luni, Allianz Tiriac revenind pe primul loc după ce multă vreme a fost devansat de Asirom și aici părerea mea este că revenirea era una previzibilă în contextul în care Asirom a avut multă vreme o campanie agresivă de prețuri mici RCA și de atragere pe acest segment, campanie în urma căreia au rezultat și probleme la dosarele de daună, întârzieri la plată și implicit un număr mai mare de reclamații atât din partea clienților, cât și din partea service-urilor. De reținut că 70% dintre petițiile formulate de către consumatori către ASF în acest an au fost rezolvate în favoarea reclamanților.
În ceea ce privește piața brokerajului, deja clătinată pe fondul obligativității majorării de capital, aici am asistat la o reducere semnificativă a comisioanelor, deși noua normă RCA renunță la plafonarea comisioanelor de cître ASF. În raportările pe 9 luni ale anului 2016, brokerii dețin 66,37% din piața locală de asigurări, cu o creștere nominală de 21,54%, iar principalii jucători pe piața de brokeraj sunt Safety Broker cu o cotă de piață de 7.79%, Marsh Broker- 6,23% și Transilvania Broker (care li-a anunțat în toamnă intenția listării la bursă) cu 5,92%.
Ce ne așteaptă în anul care vine? Probabil noi provocări, o tendință tot mai mare de orientare a pieței de brokeraj pe asigurările non RCA și poate, la finele lui 2017, am putea vorbi despre un procent de 75% din piață deținut de brokeri. Sunt în discuții noi proiecte privind pregătirea profesională a intermediarilor în asigurări și sperăm serios la o stabilitate a pieței, la o normalizare și, de ce nu, la absența falimentelor. Din 2017 vor intra pe piața asigurărilor RCA Grawe și Ergo (germanii care au preluat Credit Europe), deci vom avea de unde alege, iar cele șase luni de plafonare a prețurilor la RCA se vor termina în luna mai.
Un an nou mai bun, mai prosper, cu asigurări cât mai accesibile și de care să nu aveți nevoie!